Gezond eten

Hier vind je tips voor een dagelijks gezonde voeding aan te passen om zo minder energie binnen te krijgen. Je hoeft hierdoor niet minder te eten, maar door de juiste keuze van gezonde voeding krijg je wel minder calorieën binnen je dieet.gezonde voedingLees bij het kopen van gezonde voedingsproducten de energiewaarden in calorieën achter op de verpakking om de juiste keuze te maken. In het artikel voedingsstoffen kun je lezen welke voedingsstoffen belangrijk zijn. Heb je geen tijd in zin om achter op de verpakking de energiewaarden te bekijken kies dan voor gezonde voeding met het kies bewust logo. Door middel van dit logo heeft de fabrikant als ware de keuze voor gezonde voeding al voor je gemaakt. Let wel op voor de verborgen suikers in deze gezonde voedingsproducten. Er zijn producten die aangeven dat ze slecht 1,5% vet bevatten, maar hier kunnen wel heel veel slechte enkelvoudige suikers (koolhydraten) in zitten, waardoor dit toch niet zulke goede voedingsproducten zijn.

Wat is nu de beste samenstelling dagelijks gezonde voeding?

Je dagelijks voedingpatroon moet ongeveer bestaan uit:
– 50% koolhydraten
– 30% vetten
– 20% eiwitten

Kinderen en gezonde voeding

Uiteraard is een gezonde voeding voor kinderen ook erg belangrijk. Maar met alleen gezonde voeding vallen kinderen niet af. Als kinderen op dieet zijn is bewegen ook een belangrijk onderdeel van hun dieet. Een goede combinatie van gezonde voeding en bewegen levert het beste resultaat op. Gezonde voeding en bewegen is een levenswijze die aangeleerd moet en kan worden.

Meer informatie over kinderen, bewegen en gezonde voeding

Tips bij het kiezen van de juiste gezonde voeding

  • Kies voor volkoren, rogge en/of bruinbrood in plaats van witbrood.
  • Neem bruine rijst in plaats van witte rijst.
  • Neem volkoren pasta’s in plaats van de “normale” pasta’s.
  • Neem all-brann volkoren flakes in plaats van de gewone onbijt flakes.
  • Kortom eet volkoren producten. Volkoren producten zijn goed voor de spijsvertering. Ze zorgen voor een langer verzadigt gevoel en bevatten relatief minder calorieën dan andere graanproducten.
  • Eet 1 a 2 keer in de week gevogelte zoals kip of kalkoen. Hier in zit weinig vet en veel magere eiwitten en dat is onder andere goed voor de spieropbouw.
  • Eet 1 keer in de week vette vis zoals zalm of tonijn. Hier in zitten veel onverzadigde vetten en magere eiwitten.
  • Kies voor light frisdrank in plaats van normale frisdrank.
  • Neem 20+, 30 + kaas of smeerkaas-light in plaats van 48+ kaas.
  • Eet veel fruit en groenten.
  • Eet inplaats van normale chips light chips of gezonde noten zoals pindanoten, amandelnoten, brasilnoten en zuidvruchten.
  • Neem producten zoals yogonaise, ketchup in plaats van mayonaise.
  • Eet vaker kleine porties in plaats van een paar keer per dag grote porties het versnelt de stofwisseling.
  • Doe rustig aan met zout.
  • Drink veel water. 1,5 liter tot 2 liter per dag. Water is belangrijk voor de bloedsomloop, temperatuur regeling van het lichaam en bevat geen energie.

Tips bij koken, bakken en braden van gezonde voeding

  • Koken geeft geen extra energie aan je voeding
  • Gebruik een grilpan bij de bereiding van vlees, gevogelte en vis. Dit scheelt de energie dat het product krijgt van baken en braden in margarine, boter.
  • Gebruik bij het bakken en braden olijf olie in plaats van margarine en boter. Olijfolie bevat minder energie en meer belangrijke onverzadigde vetten.

Algemene tips voor gezonde voeding

  • Sla nooit een maaltijd over.
  • Bij de bekende supermarkt discounters zijn producten zoals bijvoorbeeld kip, kakoen en vis een stuk goedkoper.
  • Stop met suiker in koffie en thee!
  • Zorg voor voldoende enzymen deze zijn belangrijk bij gewichtsverlies. enzymen zitten bijvoorbeeld in je eigen lichaam, fruit en noten. Als je ouder wordt produceert je lichaam ook minder enzymen.
  • Waar moet je dus nu bij de keuze voor gezonde voeding
  • Kies voor meervoudige koolhydraten die vezelrijk en zetmeelrijk zijn zoals volkoren producten, spinazie, broccoli, bonen enzovoort.
  • Kies voor natuurlijke enkelvoudige koolhydraten zoals bananen, druiven, peren enzovoort. Dus kies voor fruit, bessen en vruchten.
  • Kies voor onverzadigde vetten zoals olijf olie, vetten van vis en noten.
  • Kies voor magere eiwitten zoals vis, magere kalkoen- of kipfilet, mager rood vlees, magere zuivelproducten, eieren enzovoort.

Eén gedachte over “Gezond eten

  • 30 augustus 2012 om 15:31
    Permalink

    Beste Astrid, dit verschilt natruulijk per persoon. Een klein (theoretisch) voorbeeld:1 kg vet staat ongeveer gelijk aan 7000kcal, wil je 10 kg afvallen dan zijn dit dus 70.000kcal die je lichaam meer moet verbruiken dan het binnenkrijgt. Heb je iedere dag een tekort van 500kcal dan zal dit 140 dagen duren!! (Bij veel dieeten echter zul je aan het begin veel watergewicht afvallen waardoor je in korte tijd veel meer kunt afvallen, het zal je niets verbazen dat dit watergewicht er echter zo weer bijkomt!)

Reacties zijn gesloten.